PROIECT
Restaurarea si reabilitarea a doua cladiri de patrimoniu din municipiul Tulcea incluse în circuitele turistice regionale - imobil A - Muzeul de Arta
DESCRIERE
Muzeul de Arta se afla pe amplasamentul fostului sediu administrativ al Sangeacului Tulcei. Dupa câstigarea independentei, incepând cu anul 1878, edificiul este supus unor transformari majore, devine sediul a numeroase institutii, pâna in anul 1982 când capata functiunea de muzeu de arta. Multiplele transformari prin care a trecut, putinele urme si marturii pastrate, fac imposibila determinarea volumetriei constructiei initiale.
Numeroasele schimbari de functiune si consolidarea efectuata in anii 70 au afectat starea de conservare a edificiului. De asemenea, constructia prezenta umiditate ascensionala in zidariile parterului si infiltratii la nivelul invelitorii care au avut efecte negative asupra constructiei.
Conceptul de intervetie a urmarit sa aduca constructia la forma initiala cunoscuta, sa pastreze si sa prezinte urmele descoperite ale edificiului anterior, sa asigure stabilitatea structurala, sa modernizeze dotariile si instalatiile si sa imbunatateasca calitativ functiunea muzeala (aducând-o la nivelul unui muzeu de arta european).
Pentru realizarea unui circuit coerent de vizitare si unei flexibilitati sporite in organizarea expozitionala, a fost necesar sa se intervina asupra compartimentarilor interioare.
Pe parcursul lucrarilor de executie au fost descoperite elemente de arhitectura ce apartin unei constructii anterioare. in holul de acces a fost descoperit sub pardoselile actuale un pachet de trepte de acces al unui edificiu anterior. in incaperea aflata la coltul de S-E al cladirii s-au descoperit sub nivelul pardoselii, urmele unei presupuse umblatori, o pardoseala din caramida, si urmele unor nise in parament. in incaperile de pe latura de N, dupa decaparea tencuielilor au fost descoperite arce de descarcare a eforturilor in zidarie si la nivelul fundatiilor. in incaperea casei scarii, sub nivelul de calcare actual au fost descoperite bazele unor coloane. Elementele constructiei anterioare descoperite au fost restaurate si prezentate aparent iar cele de sub nivelul de calcare au fost expuse sub pardoseli din sticla.
Vitrajul de la casa scarii a fost inlocuit cu un vitraliu a carei existenta este presupusa pe baza unor fragmente de sticla colorata si profile din plumb descoperite in sapatura. Modelul vitraliului a fost proiectat intr-o maniera moderna (modelul original neputând fi reconstituit). Balustrada scarii a fost reproiectata urmarindu-se integrarea unor simboluri de factura orientala si art nouveau.
Amenajarea interioara a urmarit realizarea unor spatii neutre care sa constituie un cadru potrivit pentru exponate, singurele elemente de plastica arhitecturala caracteristice epocii care au fost propuse fiind candelabrele si draperiile.
O atentie deosebita a fost acordata proiectarii iluminatului, prin crearea unui echilibru intre iluminatul de ambianta si cel expozitional. Pentru iluminatul expozitional au fost alese corpuri de iluminat discrete si flexibile care nu concureaza candelabrele alese pentru iluminatul de atmosfera. in holul de la parter au fost proiectate doua plafoane luminoase a caror lumina neutra este potrivita pentru expunere.
Scara exterioara de acces a fost reproiectata si adusa la forma initiala stabilita pe baza documentelor de arhiva.
Dupa desfacerea tencuielilor la fatade au fost descoperite colonete angajate de colt din zidarie care au fost prezentate aparent.
Elementele ornamentale de factura eclectica ale fatadei au fost puse in valoare prin accente de culoare.
Conceptul proiectului
Având la baza expertizele si studiile preliminare pe toate specialitatile (arhitectura, rezistenta, componente artistice, studii de teren etc.) a fost formulat CONCEPTUL UNITAR DE INTERVENTIE care a coroborat concluziile si recomandarile tuturor specialistilor cu necesitatile functiunii muzeale.
CONCEPTUL UNITAR DE INTERVENTIE a propus readucerea edificiului cât mai aproape de forma sa initiala (cunoscuta), restaurarea si prezentarea tuturor elementelor constructiei anterioare descoperite, asigurarea stabilitatii structurale si realizarea unui cadru neutru, potrivit pentru expunerea operelor de arta.
Inovatie conceptuala
Inovatia conceptuala consta in echilibrul gasit intre modurile de prezentare ale edificiului monument istoric, ale vestigiilor (urmelor) constructiei anterioare si cadrul de expunere al operelor de arta. Monumentul care va adaposti exponate este exponat in sine (fara insa sa concureze).